Урок музыкального искуства 6 класс (на украинском языке)
Предмет: | Музыка |
---|---|
Категория материала: | Конспекты |
Автор: |
Бордунова Наталья Юрьевна
|
Урок музичного мистецтва у 6 класі, ІІ семестр,
тема «Жанри камерно-інструментальної музики. Варіації»
Мета: 1) формувати систему художніх знань, яка відображає цілісність та специфіку жанру варіації, прослідкувавши за змінами у варіаціях, що розглядаються на уроці;
2) розвивати емоційно-почуттєву сферу учнів, їх художні здібності та мислення, здатність активно сприймати, розуміти та інтерпретувати твори музики, розвивати вокально-хорові навички та творчі здібності учнів;
3) виховувати емоційно-ціннісне ставлення до мистецтва, стимулювати зацікавленість творами музичного мистецтва і потреби у спілкуванні з ним.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ІКТ (комп’ютер, мультимедійний проектор та екран), mp-3 і диск, фортепіано, підручник «Музичне мистецтво» 6 клас (Л.Аристова, Л.Масол, видавництво «Сиция», Харків, 2014)
Методи і технології, які застосовані на уроці: репродуктивно-ілюстративний метод, емоційно-смисловий підхід, метод музичного узагальнення, інтонаційно-стильове осягнення музики, метод порівняння і зіставлення, емоційна драматургія, діалог культур
Очікуваний результат: удосконалення знань про варіації як жанр камерно-інструментальної музики. Розвиток здібностей аналізувати почуту музику, емоційне виконання пісень
Хід уроку
1.Організаційний етап.
Привітання.
Учитель: – Над якою темою ми працюємо у 2 семестрі? («Жанри камерно-інструментальної музики»)
– Визначимо, які з названих жанрів є камерно-інструментальними (колективні відповіді – «так» або «ні»)
прелюдія * кантата скерцо * концерт
балада ноктюрн * рапсодія * ораторія
етюд * реквієм елегія * соната *
літургія варіації * серенада гімн
2. Мотиваційний етап.
Вступне слово вчителя:
Є такі жанри камерно-інструментальної музики, такі музичні форми, в яких писали свої твори видатні і маловідомі композитори, ті. Які починали свій творчий шлях, і вже досвідчені автори численних робіт. Їх назва – варіації.
На сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясуємо, що таке варіації, якими вони бувають, у яких видах мистецтва зустрічаються. Ми попрацюємо колективно і у групах.
З. Етап засвоєння нових знань.
Варіації – жанр камерно-інструментальної музики,у якому основна тема повторюється декілька разів у зміненому вигляді. Твори у формі варіацій належать до найбільш стародавніх музичних жанрів.
Визначимо, як музиканти називають першу – головну мелодію. Нам треба дати відповіді на наступні запитання:
vЯк називається музичний інструмент мідно-духової групи, на якому грають за допомогою куліси (частини, що висовується для видобування звуку)? (ТРОМБОН)
vГоловний інструмент у рок-музиці (ЕЛЕКТРОГІТАРА)
vМузичний жанр, мелодія, що має енергійний, чіткий ритм і такт, призначений для супроводження пересування людей в чіткому, синхронному темпі (МАРШ)
vмузичний інструмент, ручна гармоніка, клавішний родич баяна.
(АКОРДЕОН)
Так, ТЕМА – це головна мелодія у варіаціях. Кожного разу композитор у ній змінює будь-що. Наприклад, в одній – ритм, у другій – гармонію, у третій – динаміку чи темп, у четвертій – лад або фактуру. Але в кожній варіації завжди можна впізнати головну тему, як би її не змінили.
Композитори створюють варіації на народні мелодії, на власні теми, а також на теми інших авторів.
Давайте проаналізуємо варіації О.Дюбюка на тему російської народної пісні «Вдоль по улице метелица метёт». Я робитиму паузу після кожної варіації, щоб ми зразу на практиці з’ясували, які зміни відбуваються у кожній з них.
Сприймання музики: О.Дюбюк, варіації на тему російської народної пісні «Вдоль по улице метелица метёт»
Аналізування почутого музичного твору.
Варіації можна зустріти не тільки в музиці, а і у живопису. Наприклад, австралійська художниця Джилл Кирстейн створює картини, які називає «Квітковими варіаціями». (Обговорення щодо різниці у картинах)
Кожна група отримала завдання зобразити варіації 1) очима модельєра; 2) очима журналіста. 1 – варіанти моделі сорочки – зміни у довжині рукава, застібках, комірцях, аксесуарах і т.п. 2 – тема: надзвичайні музичні інструменти.
Учень 1. ТЕМА:
Музыкальный мир не ограничивается одними гитарами и фортепьяно. За длительную историю существования музыки люди постоянно пытались изобрести что-то новое. Иногда у них получались действительно интересные и небанальные экземпляры.
Варіації: Учень 2 Терменвоксбыл изобретен в России в прошлом столетии. А точнее, в 1919 году. Такое название инструмент получил от фамилии своего создателя — Льва Сергеевича Термена. Этот необычный инструмент является первым в истории электромузыкальным инструментом. Звуки извлекаются, казалось бы, нехитрым движением рук: знай себе перемещай руки в радиусе электромагнитного поля рядом с металлической антенной. Левая рука обычно регулирует громкость, а правая – ответственна за высоту звука. Вот только научиться пользоваться двумя руками при игре на этом инструменте не так-то и просто!
Учень 3: Стеклянная гармоникавнешне слегка напоминает ткацкий станок и состоит из стеклянных полусфер различного размера. Сферы нанизаны на металлический стержень, который в свою очередь закрепляется в некий ящик-резонатор с водой и уксусом, но так, чтоб сферы погружались в него только наполовину. Усовершенствовав простую игру на мокрых стаканах в 18 веке изобретательный ирландец покорил мир новым инструментом. Им восхищались великие композиторы и писатели того времени, но тем не менее, кто-то пустил слух о том, что стеклянная гармоника – промыслы дьявольских прихвостней: вызывает преждевременные роды у женщин, крайне неудовлетворительно действует на душевное состояние людей и пугает животных. Инструмент был забыт до наших времен, пока в 20 веке композиторы не решили вернуть инструменту отобранный «голос».
Учень 4: Гуи́ро (исп. güiro) — латиноамериканский музыкальный инструмент, первоначально изготовлявшийся из плодов горлянкового дерева, известного на Кубе и в Пуэрто-Рико под названием «игуэ́ро» (исп. higüero, лат. Crescentiacujete), с нанесёнными на поверхность засечками. Современные гуиро часто имеют вид металлической трубки с насечками либо деревянной рифлёной дощечки. Играющий на гуиро музыкант (обычно — певец) водит по нему скребком пуа (pua), извлекая характерный стрекочущий звук. Слово «гуиро» происходит из языка индейцев таино, населявших Антильские острова до европейской колонизации. Современные гуиро изготавливаются из разнообразных материалов: плодов игуэро, дерева, пластмассы и металла.
Учень 5:Бугай (бербеница) — акомпанирующий фрикционный ударный музыкальный инструмент, звучанием напоминающий рёв бугая. Бугай представляет собой деревянный цилиндр, верхнее отверстие которого обтянуто шкурой. К шкуре в центре прикреплён пучок конских волос. Используется как басовый инструмент. Музыкант увлажнёнными в квасе руками дёргает за волосы. В зависимости от места соприкосновения меняется высота звука. Бугай широко распространён в странах, которые входили в состав Австро-Венгрии. В этих странах игра на бугае являлась важной частью рождественских и новогодних праздников.
Учень 6:Бонанг— музыкальный привет из Индонезии. Инструмент этот состоит из набора маленьких бронзовых гонгов, которые размещаются на деревянной подставке и скреплены между собой шнурами. Посередине каждого гонга имеется небольшая выпуклость, ударив по которой специальной деревянной палочкой, получается мягкий звук. Палочку обматывают либо веревкой, либо х/б тканью для придания большей глубины звуку. Различают мужской – с более высокими деревянными бортиками и выпуклыми гонгами – бонанг и женский – с наоборот, более низкими бортиками и плоскими гонгами.
Учень 7: К сожалению, названия у этого инструмента пока нет. Может, вы как-нибудь назовёте его. Мексиканский художник Педро Рейес создаёт музыкальные инструменты необычным способом и из не менее удивительного материала… Из оружия! Один из его последних проектов – это 50 музыкальных инструментов, винтовок и других видов огнестрельного оружия. Вот так благодаря умелым рукам мастера оружие получило новую – мирную жизнь.
Сприймання музики: Р.Гриньків, варіації на тему української народної пісні «Йшли корови із діброви» і робота у групах: зобразити лінією, штрихом або фігурою кожну варіацію, яка прозвучить.
Аналізування прослуханої музики:
- характер тембрової окраси (у якому виконанні звучав твір?)
- як змінювалась музика (які були варіації?)
4. Етап закріплення засвоєних знань. (Гра «Переставні літери)
Велика кількість талановитих композиторів створювала музику в камерно-інструментальних жанрах. Це – Л.Бетховен, І.С.Бах, М.В.Лисенко, С.В.Рахманінов… Я прошу вас продовжити цей ряд прізвищ: по 4 учасники кожної групи візьмуть по 4 відкладені літери, далі стануть у такому порядку. Щоб вийшло прізвище композитора. Мінятись літерами заборонено, можна мінятись місцями учасникам (команда не може підказувати) (Л І С Т, Г Р І Г)
- до кожної команди додається ще по 2 учасники, беруть по комплекту літер (С К О Р И К, М О Ц А Р Т)
- Окрім варіацій до камерно-інструментальної музики належать інші жанри: прелюдія, рапсодія,етюд. Пропоную вийти іншим 6-м учасникам і взяти наступний набір літер, скласти жанри камерно-інструментальної музики (С К Е Р Ц О, Е Л Е Г І Я )
- До кожної команди додається ще по одному учаснику (7 літер) (Н О К Т Ю Р Н)
5. Етап вокально-хорової роботи.
Домашнім завданням кожній групі було підготувати будь-яку народну пісню з елементами варіацій.
Виконання:
1 група (хлопці): російська народна пісня «Выйду на улицу»;
2 група (дівчата): українська народна пісня «Хлопці кучеряві, не ходіть до нас»
- гра «Пісня пантомімою» - окремий учасник групи показує пісню, інші учні відгадують.
- Виконання пісень М.Мінков «Дорога добра»; В.Шаїнський «По секрету всьому світу», І.Кириліна «Будинок під блакитним дахом» 6. Етап підсумків і висновків.
Варіації – один з жанрів камерно-інструментальної музики, співзвучний з словом «варіант», у якому є тема, котра демонструє свої зміни.
Закінчуємо заповнення листка самооцінки
Підведення підсумків уроку, оцінювання.
7.Рефлексія («Мікрофон»)
- чи була складною для сприймання тема «варіації»?
- чи допомогла графічна схема у розумінні варіаційної форми?
- які композитори працювали в жанрі варіацій?
- в яких видах мистецтва, окрім музичного, зустрічаються варіації?
- чим відрізняються сонатна форма і варіації?
- у якого з цих жанрів більше простору для фантазії?
Этап урока
Максимальний бал
Мой бал
1.блиц-опрос
1
2.анализ вариаций
2
3.графическая схема (рисунок) вариаций
3
4.«Перестановка букв», пантомима
3
5.Вокальная работа
2
6.Мои выводы
1
7.Домашние (дополнительные) задания
+
Тип материала: | Неизвестен (pdf) |
---|---|
Размер: | 1.08 Mb |
Количество скачиваний: | 24 |